ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗ Β ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Η γνώση φέρνει δύναμη, και οι ιδέες παίρνουν σάρκα και οστά, όταν υπάρχει υπομονή και μεράκι .Καθώς φέτος στο σχολείο μας εφαρμόζεται το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΕΑΕΠ αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε πρόγραμμα για τη διατροφή στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης. Η ΕΖ θεωρείται πλέον ειδικό υποχρεωτικό μάθημα που εντάσσεται στην πρωινή ζώνη.
Αποφασίσαμε λοιπόν τα τμήματα Β2 ΚΑΙ Β1 του 19ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας να οργανώσουμε ομάδες, να μαζέψουμε πληροφορίες .Το πρόγραμμα έχει ως εισαγωγή ένα power point σχετικό με τη διατροφή. Περιλαμβάνει επιλογή από τους μαθητές έργων μεγάλων ζωγράφων από ψηφιακά μουσεία, όπως τον Πωλ Σεζάν, Ανρι Ματίς, Πάμπλο Πικάσο, Ζαν Ρενουάρ, Κλώντ Μονέ, Βίνσεντ Βαν Γκογκ, Πωλ Γκογκέν, Νικόλαος Γύζης, Νικηφόρος Λύτρας, Θεόφιλος. Μέσα από τα έργα τους διαπιστώνουμε πως οι μεγάλοι ζωγράφοι έχουν ως θέμα τους τη νεκρή φύση , γιατί η διατροφή απασχολεί εκατομμύρια ανθρώπους σ? όλον τον πλανήτη δια μεσου των αιώνων.
Καλύψαμε όλο το φάσμα των ενοτήτων διαθεματικά.
Η διαθεματικότητα βοηθάει στη διδασκαλία και στη μάθηση, γιατί δίνει τη δυνατότητα της εξέτασης μιας έννοιας κάτω από πολλές οπτικές γωνίες, από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα τα οποία παύουν να λειτουργούν απομονωμένα και αποσπασματικά στη συνείδησή του , με αποτέλεσμα τη βαθύτερη κατανόησή της.
ΟΙ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Είναι αναγκαίο τα παιδιά από μικρή ηλικία να ξεχωρίζουν τα τρόφιμα σε υγιεινά και μη, να προστατεύονται από τη διαφήμιση και να μάθουν τα οφέλη που έχει η υγιεινή διατροφή για τον οργανισμό μας. Οι στόχοι του προγράμματος βοήθησαν τους μαθητές να γνωρίσουν το θέμα της υγιεινής διατροφής πολυδιάστατα.
Αφού χώρισαν τα τρόφιμα σε κατηγορίες, φτιάξαμε όλοι μαζί στο εργαστήριο πληροφορικής ένα power point για τις ομάδες των τροφίμων και την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Μέσα από τα βιβλία τα παιδιά ανακάλυψαν πως η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή είναι η πιο υγιεινή και λιτή διατροφή γιατί βασίζεται στα λαχανικά, φρούτα, όσπρια, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, ψάρια και προσφέρει μακροζωΐα, υγεία και ομορφιά.
Τα φύλλα εργασίας βοηθούν τα παιδιά να εμπεδώσουν τα γνωστικά αντικείμενα στα αντίστοιχα πεδία.Tα έργα των παιδιών στα εικαστικά όσον αφορά τη διατροφική πυραμίδα, τη διατροφική αλυσίδα φανερώνουν πως τα παιδιά είχαν και τη διάθεση και τις ικανότητες για να δημιουργήσουν.Tα παιδιά επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και μεράκι με τις κατασκευές στο προμαγειρεμένο φαγητό και σ? άλλους τομείς της διατροφής καθώς επίσης και στην ιστορία διαθεματικά. Όλες αυτές οι βιωματικές προσεγγίσεις έγιναν μέσα σε μια ευχάριστη σχολική ατμόσφαιρα , ομαδοσυνεργατικά στα πλαίσια της ερευνητικής-ανακαλυπτικής μάθησης.
Κάθε αντικείμενο διδασκαλίας είναι απαραίτητο να συνοδεύεται και με φύλλα εργασίας στον υπολογιστή, καθώς οι ΤΠΕ είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Λόγω του νεαρού της ηλικίας των παιδιών δεν θεωρήσαμε απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε πολλά λογισμικά πέρα από το Kindspiration(εννοιολογικής χαρτογράφησης) και το RNA(εικαστικά).
Μαζί βρήκαμε videο στο διαδίκτυο για να συνδέσουμε τα αντικείμενα διδασκαλίας με πρόσφατα ντοκουμέντα για το πολυσυζητημένο θέμα της διατροφής. «ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ», «Ο ΦΟΥΡΝΟΣ ΜΙΚΡΟΚΥΜΑΤΩΝ», «ΤΑ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ» , «ΤΡΩΜΕ ΨΕΜΑΤΑ» «ΠΡΟΜΑΓΕΙΡΕΜΕΝΑ ΠΙΑΤΑ ΤΗΣ ΩΡΑΣ» είναι τα video που βρήκαν οι μικροί μαθητές ψάχνοντας στο διαδίκτυο με τη βοήθεια μου.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ